آشــــــنای غریـــــب

اینجا همه چی در همه

آشــــــنای غریـــــب

اینجا همه چی در همه

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۴۴ ب.ظ

جنس فروخته شده پس گرفته می شود !!!


پایگاه خبری تحلیلی تراز: وقتی امیرمومنان (ع) به تجار و کسبه و اهل بازار فرمان می دهد که ابتدا فقه بیاموزید و سپس تجارت کنید پس لازم است همه وجوه مربوط به یک معامله صحیح شرعی و حلال را بدانیم ولو اینکه رعایت بعضی از آنها واجب نباشد ولی تأثیر بسیار مثبتی بر فضای حاکم بر بازار و به طور کلی جامعه اسلامی خواهد گذاشت.
آداب و دستورهایی نیز در این باره بیان شده است که شایسته است مسلمان آنها را مراعات کند تا رنگ عبادت و بندگی به معامله بدهد و خداوند مهربان هم از او راضی و خشنود باشد.
امام خمینی(قدس سره) می فرماید:
«تجارت و کسب، آدابی دارد که بعضی از آنها مستحب است که بهتر است آنها را انجام دهد و بعضی مکروه است که بهتر است آنها را ترک کند.»
برخی از مهمترین مستحبات که در یک تجارت لازم است رعایت شوند عبارت است از:
۱- میانه روی در معامله
در معامله میانه رو باشد؛ یعنی از طرفی حریص نباشد و از طرف دیگر، سهل انگار و بی تفاوت و بی حال هم نباشد؛ به طوری که در تنگنا قرار گیرد.
نکته: در روایات هم به فروشنده توصیه شده که سخت گیر نباشد و معامله را برای مقدار کمی پول بهم نزند و به قولی با مشتری راه بیاید. و هم به مشتری توصیه شده که زیاد چانه نزند. در واقع نظر اسلام بر سهل گیری در معاملات از سوی طرفین است.


۲- اگر مشتری خواست فسخ کن
اگر طرف معامله پشیمان شد، معامله را فسخ کند و سخت گیری نکند.
نکته: این کار مستحب متاسفانه امروز کمتر رعایت می شود و اغلب مغازه داران فسخ معامله را نمی پذیرند. حتی در برخی مغازه ها تابلویی با این مضمون نصب شده است: «جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود» حال آنکه شرع مقدس اسلام از ما می خواهد بنویسیم: «جنس فروخته شده پس گرفته می شود.»!


۳- به همه با یک قیمت بفروش
از نظر قیمت با همه خریداران یکسان برخورد کند و با یک قیمت بفروشد، نه اینکه به کسی که چانه می زند، ارزان تر بفروشد و به کسی که چانه نمی زند، گران تر بفروشد.
نکته: فقها معتقدند در یک صورت ایرادی ندارد بین مشتریان فرق بگذاریم و به یک فرد ارزان تر بدهیم و آن هم در مورد کسی است که دارای تقوا و فضیلت و اخلاق اسلامی باشد. در مورد چنین فردی مانعی ندارد که به او بیشتر تخفیف بدهیم.
سخن پایانی اینکه گمان نکنیم دانست و رعایت این موارد تنها برای مغازه داران و تجار است بلکه هر کدام از ما در طول زندگی در معاملات زیادی شرکت می کنیم و لازم است نکات فوق را بدانیم و عمل کنیم إن شاء الله.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی